”Mi-aţi pus trei
întrebări, şi anume:
Care este cel
mai mare gând vrednic de om?
Care este cea
mai mare grijă vrednică de om?
Şi care este cea
mai mare aşteptare vrednică de om?
A se gândi la
purtarea de grijă a lui Dumnezeu în viaţa omenească e cel mai mare gând vrednic
de om.
A se îngriji de
mântuirea sufletului e cea mai mare grijă vrednică de om.
A aştepta
moartea e cea mai mare aşteptare vrednică de om.
Cum trebuie să
vă gândiţi la purtarea de grijă a lui Dumnezeu în viaţa omenească? Trebuie să
luaţi ca măsură legea morală a lui Dumnezeu. Urmând acestei măsuri, să priviţi
ce se întâmplă în viaţa oamenilor pe care îi cunoaşteţi şi cu care sunteţi în
legătură. Acesta nu este totdeauna lucru uşor, fiindcă pricinile sunt uneori
îndepărtate şi ascunse în trecutul îndepărtat al unui om, iar alteori se pot
afla numai în viaţa părinţilor lui.
Mărturisirea
creştină se întemeiază pe descoperirea acestor pricini. Psalmistul grăieşte către
Dumnezeu: „La poruncile Tale voi cugeta, și voi cunoaşte căile Tale… Cât am
iubit legea Ta, Doamne! Pururea cugetarea mea este”. Fiindcă poruncile Domnului
sunt la temelia a tot ce se întâmplă fiilor lui Adam. Şi legea Domnului este
lumină ce luminează ceea ce se întâmplă cuiva.
Cum trebuie să
vă îngrijiţi de mântuirea sufletului? Ca să nu vă mai înşir, citiţi Evanghelia
şi întrebaţi Biserica. Omul n-are bun mai mare pe această lume ca sufletul. Şi
tocmai acest cel mai mare bun este singurul pe care îl poate scăpa de pieire şi
moarte. Tot restul, ce nu e om, ci al omului, dintre cele pe care le preţuieşte
şi le păstrează omul, fără putinţă de scăpare piere şi moare. Sufletul omului
este în ochii lui Dumnezeu un lucru mai de preţ decât întreaga lume materială,
după cuvântul lui Hristos: „Ce-i va folosi omului dacă va dobândi întreaga
lume, iar sufletul său şi-l va pierde?”. Aşadar, nu poate fi mai mare grijă
vrednică de om ca grija mântuirii sufletului său.
Cum trebuie
aşteptată moartea? Ca ostaşul în război. Sau ca elevul care se pregăteşte cu
grijă, aşteptând în orice clipă ca profesorul să îl cheme la ascultat. De
neîncetata pomenire a clipei morţii ne-a amintit şi Mântuitorul în pilda despre
bogatul care făcea hambare noi şi se pregătea s-o ducă bine multă vreme pe
pământ, dar i s-a zis pe neaşteptate: „Nebunule, în această noapte vor smulge
de la tine sufletul tău, iar cele ce le-ai pregătit ale cui vor fi?”.
De ce e gândul
la purtarea de grijă a lui Dumnezeu în viaţa oamenilor cel mai mare gând vrednic
de om? Fiindcă el aduce omului înţelepciunea şi fericirea.
De ce e grija
pentru mântuirea sufletului cea mai mare grijă vrednică de om? Fiindcă sufletul
e cel mai mare bun de pe pământ, şi e firesc ca celui mai mare bun să-i
trebuiască închinată cea mai mare grijă.
De ce e
aşteptarea morţii cea mai mare aşteptare vrednică de om? Fiindcă aşteptarea
morţii curăţă conştiinţa şi îi dă omului imbold la toată fapta bună. Când un
oarecare om vrednic şi bun a fost întrebat ce l-a împins mai mult în viaţă la osteneală
şi bună rânduială, a răspuns: „moartea”.
Aceste trei
lucruri nu se pot băga de seamă la animale. Ele sunt proprii numai omului, şi
încă celui mai înalt tip de om. Tot restul e comun omului şi dobitocului.
De la Dumnezeu,
pace dvs. şi binecuvântare!”
Sursa:
Episcop Nicolae Velimirovici,
Răspunsuri
la întrebări ale lumii de astăzi,
Vol.
I, Ed. Sofia, Bucureşti, 2002.
preluat de pe:
http://marturieathonita.ro/despre-cele-mai-mari-trei-lucruri-din-viata/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu